Lactose, welke kazen mag je wél.

Say cheese please…

14245230110_696cc94049_m.jpg

Och, arme ik, van de één op de andere dag eet ik geen kaas meer. Kilo’s gingen er hier door heen…Wat zal onze kaasboer mij missen. Ik, die alles wat ik niet zo heel lekker vond, een korst van gesmolten kaas gaf, (we aten toch spruitjes? Ja schat, even zoeken) of die al haar gerechten ‘lekker’ maakte met grote hoeveelheden geraspte kaas. Elke ochtend kaas op mijn crackertje, in de middag lekker tosti’s bakken en s’avonds kaas door de pasta, over de bloemkool, feta door de spinazie, zachte geitenkaas door de salade, en nog later in de avond het blokje oud bij een glaasje rood. Zucht.

Maar! Elk nadeel heeft zijn voordeel! Want, hoezeer ik mijn kaasgratinee ook mis, sinds ik beperkt ben tot andere smaakmakers zijn mijn kookkunsten en smaakpapillen er een stuk op vooruit gegaan. : )

Hoe ik kook zonder kaas ben ik aan het ontdekken, om (voornamelijk) mijzelf te motiveren, blog ik hier recepten van gelukkige toevalstreffers en recepten die ik tot vervelens toe probeer te perfectioneren (mama, nee he, niet wéér pompoensoep) Hoe het nou precies zit met die kaas, dat wil ik wel eens weten! Wat is er nu zo slecht aan lactose? Dat is de ham(kaas)vraag. (Flauw)

Wikipedia vertelt ons het volgende:

‘Lactose, ((β-D-galactosepyranosyl)-D-glucopyranose) ook wel melksuiker genoemd, is een suiker die voorkomt in de melk van alle zoogdieren, koemelk bevat 4 tot 5 procent lactose. Lactose zit dus ook in de meeste zuivelproducten. Lactose komt ook voor in enkele tropische planten. Verder komt het niet voor in plantaardige producten. Zuivere lactose vormt grote, harde kristallen die moeilijk oplosbaar zijn. Lactose wordt daarom ook wel zandsuiker genoemd.

Lactose is een disacharide van galactose en glucose. Het is minder zoet dan suikers zoals sacharose (kristalsuiker / rietsuiker / bietsuiker) en glucose (druivensuiker).

Van galactose, waar lactose voor 50 procent uit bestaat, zou in Chinese en Iraanse onderzoeken zijn aangetoond dat het neurodegeneratieve schade, verhoogde stresshormoongehaltes, een verlaging van werkzame antioxidanten in het bloed en chronisch geheugenverlies veroorzaakt.[2][3] Het Chinese onderzoek is echter door Amerikaanse onderzoekers herhaald, waarbij deze schadelijke effecten niet aangetoond konden worden.

Ik ben geneigd om de Chinezen en Iranen te geloven want ’t één en ander komt mij bekend voor ; )

Over lactose-intolerantie vertelt Wikipedia : ‘In de spijsvertering wordt lactose door het enzym lactase afgebroken tot de monosachariden (galactose en glucose) waaruit het is opgebouwd. Bij sommige mensen lukt dit afbreken echter niet goed door een gebrek aan dit enzym. Zij zijn daardoor overgevoelig voor lactose, een aandoening die lactose-intolerantie wordt genoemd. Dit houdt in dat ze geen grote hoeveelheden lactose kunnen verteren. Als iemand met deze aandoening een glas melk drinkt, kan onder andere misselijkheid optreden.’

Al sinds dat ik nog maar een kleine druif was heb ik pijn in mijn buik na het eten van schepijs. Ik eet al sinds mijn pubertijd geen koemelk-producten meer. Ik zit dus steevast aan de ‘geit’ of ‘schaap’. Naar mijn idee heb ik geen last van het eten van geiten- of schapen-kaas. Maar omdat een lactose-intolerantie vaak aan PoTs gekoppeld wordt, net als een gluten-intolerantie, ben ik bij deze dus de sjaak. Ik kom erachter dat het niet het einde van de wereld is, en dat ik zeker ook  niet de enige ben.

hoeveelactose.jpg

Dit plaatje heb ik van Sightdish. Een fijne website met allerlei tips, tricks & gerechten voor mensen die duurzaam willen eten of met een voedselallergie leven. Van hen leerde ik dat er hoop is! Jawel! Er zijn kazen die je WEL mag eten! Halleluja, we kunnen weer spruiten eten!

Er zijn namelijk een aantal kazen die je gewoon kunt eten. Parmezaanse kaas bevat bijvoorbeeld geen lactose. Ook gorgonzola en pecorino zijn lactose-vrij. Alle harde (belegen en oude) kazen zijn lactose-vrij. Jippie!

Melkpoeder is bijna synoniem voor lactose.  In melkpoeder zit heel veel lactose. Producten met melkpoeder moet je daarom vermijden.

‘Ben je erg gevoelig voor lactose, kies dan alleen producten die helemaal geen (soms is dat 0-0,1 gram) lactose bevatten. Ben je minder gevoelig, dan kun je bijvoorbeeld ook best feta eten (0,5 gram).’ Deze wijsheid én onderstaande lijst heb ik overgenomen van Sightdish. Neem daar vooral even een kijkje, wanneer je vanwege je gezondheid een streng dieet volgt en je houdt het nauwelijks vol omdat je het gevoel hebt dat je ‘niks kunt eten’. Niets is minder waar! Laat je inspireren door blogs als deze en wie weet maak je wel heel veel verschil voor jezelf.

Ok. Back to lactose. De lijst.

Soorten melk en kaas
Hoeveel lactose? (per 100 gram)
Magere koemelk 4.7
Halfvolle koemelk 4.6
Volle koemelk 4.5
Karnemelk 4.1
Volle melkpoeder 35.1
Magere melkpoeder 50.5
Schapenmelk 4.5
Geitenmelk 4.2
Buffelmelk 4.9
Volle yoghurt 3.2
Halfvolle yoghurt 3.3
Magere yoghurt 3.1
Volle vruchtenyoghurt 3.1
Room 3.21
Boter 4
Kwark 2.6
Cheddar kaas 0.23
Mozzarella (koemelk) 1,5 – 2
Geitenkaas 1,5 – 2
Ricotta (schapenmelk) 3.2
Verse ricotta 4.0
Taleggio 0
Gorgonzola 0
Fontina 0
Provolone 0
Parmigiano Reggiano 0
Grana Padano 0
Formaggino 0
Feta 0,5
Edam 1
Geraspte Parmezaanse kaas 0.15
Zwitserse kaas 0.06
Belegen Goudse kaas 0
Extra Belegen Goudse kaas 0
Oude Goudse kaas 0

Check. Voor mij weer een plakje oude geitenkaas op mijn glutenvrije pannenkoek gemaakt van kikkererwtenmeel : )

Peace out.

peace_love_cheese_rectangular_photo_magnet-r4bee8162bc094c3d90b4727f5c87df0a_ambom_8byvr_324.jpg

Photo credit: pepemczolz via Foter.com / CC BY-SA
13 antwoorden
  1. Ita
    Ita zegt:

    Hoi! Ik ben ook lactose-intollerant. En kom er nu naar een paar jaar dit wetende achter dat ik sommige kazen wel gewoon mag, naast de geitenkaas die ik al at.
    Is het alleen Goudse kaas die belegen of oude die geen lactose bevat?
    Ik vindt hier wisselende berichten over. En, zodra er “melkeiwit” beschreven staat op een artikel, betekend dit dat er geen lactose in zit of kan dit alsnog?

    Ik hoop iets te horen!

    Groetjes, Ita

    Beantwoorden
    • Renée Loveslife
      Renée Loveslife zegt:

      Hi! : )

      Belegen Goudse kaas is lactosevrij! melkeiwit is caseïne en dus een eiwit. Het probleem met Lactose en veel mensen is dat ze dit niet kunnen verteren. Het probleem met caseïne is dat je er een allergie voor kunt hebben. Let daar dus nog wel een beetje op. Caseïne is niet zo goed voor je, ook als je er geen allergie voor hebt. Met namen type2 en die vind je in koemelk. Geit en schaap bevat type 2, daar kunnen wij veel beter tegen. Hier kun je daar nog meer over lezen: http://jessevandervelde.com/caseine-allergie-symptomen-achtergrond-en-advies/

      Succes : )

      Beantwoorden
  2. Rosina van der Meijde
    Rosina van der Meijde zegt:

    Hallo Renee,
    Heel veel dank voor alle goede, duidelijke en humoristisch vertelde uitleg.
    Ik ben vooral erg blij met deze kaas-lijst. Joepie, dat wordt dus belegen of oude Geitenkaas eten voor mij.
    Geweldig dat jij deze kennis deelt met iedereen.
    En het caseïne verhaal van Jesse van der Velde, wat een vuiligheid is dat zeg caseïne. Vind ik nog erger als lactose. Heel leerzaam.
    Ik zeg: dank je wel Renee.
    Rosina.

    Beantwoorden
  3. Gil@
    Gil@ zegt:

    Wat een fijne site! Bedankt voor alle informatie.
    Kan je alle merken eten van Belegen tot oud of moet er echt Goudse voor staan?

    Beantwoorden
    • Renée Loveslife
      Renée Loveslife zegt:

      Hallo! : ) Ik eet, als ik kaas eet, alleen geit of schaap. En daar voel ik me prima bij : ) Even uitproberen hoe je er op reageert.

      Beantwoorden
  4. Inga
    Inga zegt:

    Bedankt
    Heb weer veel geleerd van jou
    Hoopte dat ricotta wel zou mogen
    Helaas niet dus
    Hadden verse ravioli s gemaakt met ricotta vulling

    Leuke site
    Grts

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.