Ontbijt als een keizer…

‘Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’

Ontbijten is belangrijk. Dat weet iedereen. We doen het alleen niet allemaal. Dit komt vaak door onze ‘levensstijl’. Een hectische ‘levensstijl’  stilt vaak de ontbijttrek. Het is moeilijk om naar je lijf te luisteren wanneer we hals over kop naar ons werk racen, onze kinderen al bellend met de zaak naar school fietsen, of al tien koppen koffie in de nek hebben voordat we de hond zijn eerste plas hebben laten doen.

Maar in het geval je in ‘balans’ bent, kun je gerust eerst even voelen hoeveel trek je in de ochtend eigenlijk hebt, voordat je braaf een heel pastabord havermout oplepelt. Want hoeveel ontbijt je nodig hebt kan per dag verschillen. Soms heeft je lijf het juist even nodig om wat minder te eten.

Ontbijt als een keizer, staat dus niet voor de hoeveelheid, maar voor het belang van de voedzaamheid. Je ontbijt laat je motor branden, brengt je stofwisseling op gang, en, het is fijn wanneer je ontbijt niet meteen voor de eerste hypo zorgt. Zeg maar, de bloedsuikerpiek.

Wie een te hoge bloedsuikerspiegel heeft, heeft meer kans op ziektes, infecties en bloedpropjes. Daarbij geeft het stress op de bijnieren. En die hebben in veel gevallen vaak al veel te veel stress, dus laten we dit vooral zien te voorkomen! Wil je weten hoe dit nou precies zit met die bloedsuikerspiegel?  Hier vind je een leuk en goed artikel over de pieken en dalen in onze bloedsuikerspiegel en waarom je deze moet zien te voorkomen.

Geloof je het wel en wil je graag weten hoe je tot een goed bloedsuikerpeil komt? Zorg dat je goed ontbijt!

Een goed en lekker ontbijt is bijvoorbeeld havermout. Havermout houdt je spiegel lekker laag en zit boordevol ijzer, B-vitaminen, fosfor, magnesium en vitamine E. Het zorgt voor een laag cholesterol, en je hebt pas na een paar uur weer trek. Ik weet dat velen ervan gruwelen en ja, het is ouderwets, maar hee het is wel echt, puur, natuur voedsel dat ook nog eens van allerlei voordelen met zich mee brengt. Havermout brengt je metabolisme op gang, schudt je spijsvertering wakker en zorgt op die manier voor betere prestaties en optimale concentratie.

En, je kunt er heus wel wat van maken : )

Door af te wisselen met (gezonde!) ingrediënten  maak je eenvoudig je pap écht lekker: denk aan vers en gedroogd fruit, kaneel, vanille en allerlei noten en zaden, verschillende soorten melk (amandel-, hazelnoot-, soja-, of rijstmelk) en zoetigheid als ahornsiroop of honing.

Geroosterde kokos flakes, amandelsnippers, mango, bosbessen, pecannoten, verse granaatappelpitjes  en lijnzaad zijn ook allerlei heerlijke toppings waarmee je kunt experimenteren.

Vanochtend at ik de simpele variant:

4 of 5 eetlepels (glutenvrije) havermout, 200 ml amandelmelk , Goji bessen, wat (gezouten) noten, snufje kaneel, rauwe cacao, wat Chia zaden, moerbeien, lijnzaad en hennepkorrels  en een lepel honing.

Mik het in een pannetje, dekseltje erop en zachtjes gaar laten worden.

IMG_9318

De honing voeg je later toe, boven de 60 graden versuikert de honing, daaronder kun het rustig aan je drankjes en maaltijden toevoegen. Oh, en als je honing gebruikt, kijk dan even of je honing uit je eigen streek kunt vinden. Wanneer je honing eet die in jouw omgeving is gemolken, bouw je anti-stoffen op tegen hooikoorts. In ieder geval maak je minder kans op een allergische reactie op de bomen en pollen die om jouw huis heen groeien.

 

Dit ontbijtje is zo klaar, draagt bij aan je herstel of gezondheid en is nog  lekker ook! : )

IMG_9319

Oh, ik begin de dag trouwens altijd met een groot glas warm/gekookt water met citroen en wat gember. Beginnen met warm water wekt de spijsvertering rustig op, en zorgt ervoor dat alles wat ik later die dag eet, beter wordt opgenomen. Gember verwarmt, en is goed voor je luchtwegen, en citroen verlaagt de bloedsuikerspiegel. Citroenzuur bevordert de verbranding van vetten en is goed voor je huid en werkt ontgiftend. Nou jaaaaa! : )

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.