Critical Alignment Yoga

interview-reneeIk heb een fantastische yogajuf. Ik noem haar vaak Anneke Tanneke Toveranneke omdat altijd als ik in haar les ben, ik het gevoel heb dat de les helemaal alleen voor mij is. Grappig genoeg hoor ik andere mensen hetzelfde zeggen wanneer we na een les opgeladen, doch in een wolk van rust, de yogaruimte uitlopen.

Ik hou van Yoga. Ik geloof ook in Yoga. Ik denk dat mensen die Yoga beoefenen of veel mediteren een bijdrage aan onze wereld leveren. Door niets te doen of door simpelweg je innerlijke rust te vinden door een asana in al zijn diepte te ervaren draag je bij aan verandering. Al die mooie energie die hierbij vrijkomt hebben we heel hard nodig, toch? Want dat is hoe ik Yoga en meditatie ervaar. Ik kom bij mezelf. En wanneer ik even dichter bij mijn zelf ben geweest, ben ik liever, slimmer, wijzer en maak ik het mezelf minder moeilijk. En anderen dus ook.

Een goede vriend zei laatst tegen me. ‘Ik snap yoga niet. Het voelt toch een beetje als gymen, ik word er helemaal niet rustig van.’ Ik vroeg hem, maar lieve schat, doe je de oefening of ervaar je hem? Hij keek me glazig aan. Na enkele seconden zag ik het kwartje vallen.

‘Verdomd’, zei hij.

Toen mijn penible situatie omtrent POTS vorig jaar op zijn dieptepunt was kwam Anneke bij me langs. Ze was ervan overtuigd dat de nieuwe vorm van Yoga die ze sinds kort gaf, bij kon dragen aan mijn herstel.

Critical Alignment Yoga.

‘Wattuh?’ zei ik.

Herstel, hoe dan? Ik was juist gestopt met mijn yoga opleiding omdat ik steeds omkukelde en sowieso nog nauwelijks op mijn benen kon staan.

Ondertussen weet ik: Critical Alignment Yoga maakt je sterk. Heel sterk. En echt van top tot teen. Ik noem het tegenwoordig revalidatie. En het mooie is dat je heel veel tijd op de grond doorbrengt. En dat komt natuurlijk heel goed uit wanneer je niet zo lang op je benen kunt staan.

Waarom op de grond? Omdat je op zoek gaat naar je oorspronkelijke houding. En dat doe je vaak liggend op je yogamat. Of op je kop, op het hoofstandbankje. Of hangend met je rug over het houten bruggetje. De zogenaamde ‘tools’ die je gebruikt bij Critical Alignment om in je oorspronkelijke houding terug te komen. Allemaal houdingen die je wanneer je geen kracht in je benen hebt of snel een hoge hartslag hebt wél vol kunt houden.

critical-alignment

En terwijl je je lichaam terug brengt in zijn oorspronkelijke vorm bouw je heel veel spierkracht op. Zoals gezegd van top tot teen!

Maar wacht ff  ‘oorspronkelijke houding’? Yes, we gaan terug naar de oorsprong. Door je het verschil met Hatha Yoga uit te leggen begrijp je meteen wat ik hier mee bedoel.

Het grootste verschil met Hatha Yoga zijn niet de houdingen zelf maar de houding waarvan uit je de houding begint. De meesten van ons hebben in de loop van hun leven een voorkeurshouding ontwikkelt. Deze houding ontstaat vanzelf wanneer je uren per dag op een stoel of achter een computer doorbrengt en je vervolgens s’avonds ook nog eens heerlijk onderuitgezakt op de bank t.v kijkt, met je lief zit te kletsen of een boek leest.

Kijk maar eens rond wanneer je in de stad loopt of nog beter; op het strand zit. De afgevlakte ruggen, weduwknobbels in de nek bij veel vrouwen en de kromme bovenruggen zijn haast niet te tellen.

Mijn voorkeurshouding is een holle rug. Wanneer ik vanuit deze houding een yoga oefening inzet heb ik minder resultaat van deze oefening dan wanneer ik eerst mijn voorkeurshouding naar de oorspronkelijke vorm terug zou brengen. Daarbij zet ik vanuit mijn voorkeurshouding vooral mijn bewegingsspieren in terwijl echte kracht bevindt zich in je houdingsspieren. (Kracht die je als POTS-iemand heel hard nodig hebt om je algehele welzijn te verbeteren) Om je houdingsspieren sterk te kunnen maken moet je eerst terug naar je oorspronkelijke houding. En dat is precies wat Critical Alignment doet met behulp van de tools.

Snap je het nog? : )

“De meeste mensen gebruiken, liever gezegd misbruiken, hun bewegingsspieren om de voorkeurshoudingen die ze ontwikkeld hebben, in stand te houden. Hierdoor ontstaat er structurele/chronische spanning in de bewegingsspieren, waardoor mensen klachten ontwikkelen. Kracht vooral zit in de houdingsspieren, in je innercore. In je houdingsspieren zit uithoudingsvermogen maar vaak kunnen we ze niet meer bereiken omdat we vanuit onze voorkeurshouding onze bewegingsspieren aanspreken, deze niet meer kunnen ontspannen waardoor we vervolgens de houdingsspieren niet meer kunnen bereiken” Aldus Anneke.

Dus ging ik weer op Yoga. Op maandagavond. Met als resultaat dat ik mij het eerste half jaar  altijd op dinsdag beter voelde dan de rest van de week. Ik kocht een hoofdstandbankje voor thuis en stond bijna elke dag minimaal 6 minuten op mijn kop. Deze houding is supergoed voor je hart en je zenuwstelsel.

Vorige week ging ik met Anneke en Laura (Ook zo’n lieve, fijne en steengoede Yogajuf) een week mee naar Spanje, op Yogareis.

img_1423

 

Buiten dat het heerlijk was met heel fijne mensen, een prachtige plek en heerlijk eten besefte ik me eens ter meer hoe belangrijk Critical Alignment voor mijn herstel en behoud van mijn herstel is. Door de hoogte waar we zaten en de warmte kreeg ik best wat klachten. Dat was even een kleine tegenvaller. De eerste twee dagen deed ik de oefeningen met kloppend hart. Maar na twee dagen namen mijn klachten af. Vier uur Yoga op een dag hielp mij enorm. Ik ervaarde door de intensiteit des te meer hoe door CAY mijn spieren en uithoudingsvermogen in zijn geheel heel veel sterker werden.  In een heel korte tijd! Waardoor ik nu uiteraard zeer gemotiveerd ben om elke dag mijn houdingen te doen.

Wat mij betreft dus een aanrader voor iedereen!  Critical Alignment Yoga is simpelweg herstel, houdt je soepel en maakt je heel sterk. Heb je POTS, dan is het hélemaal een aanrader. In beweging blijven is zo ontzettend belangrijk en helemaal niet gemakkelijk. CAY geeft je de kans om stapsgewijs kracht op te bouwen vanuit geen kracht naar veel kracht. Ik denk dat er een grote kans bestaat dat je hiermee meer stabiliteit in je gezondheid kunt brengen. En dat is belangrijk want wij Potsie’s staan er om bekend nogal eens terug te vallen.

fullsizerender

En daarbij: het maakt blij! : )

Bron: de yogabloem

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.