Bijnieruitputting

 

‘Wanneer de bijnieren gedurende een lange periode overgestimuleerd worden, beginnen ze te verzwakken. Typische oorzaken van overstimulatie zijn langdurige stress van je werk, relatieproblemen of een chronische ziekte. Uiteindelijk verzwakken de bijnieren zodanig dat ze niet meer (voldoende) reageren wanneer je ze nodig hebt. Op dit punt rapporteren veel mensen met bijnieruitputting, symptomen als constant vermoeid zijn, het ontbreken van enthousiasme en een milde depressie. Lang slapen helpt niet meer – je wordt net zo vermoeid wakker als dat je naar bed ging. Vaak zoek je toevlucht in grote koppen cafeïne houdende drank, frisdranken met suiker of andere stimulerende middelen om de dag door te komen.’

Bron: bijnieruitputting.com

Ooit eerder gehoord van een bijnieruitputting?

Ik wel, ik heb zo’n hele wijze moeder die zich al jaren zorgen maakt om mijn bijnieren. Ze heeft me zeker de afgelopen zeven jaar wel twintig keer dit boek in mijn handen gedrukt. ‘Volgens mij moet je je bijnieren aanvullen, ik denk dat je een bijnieruitputting hebt’ Waarop ik, vluchtig door het boek bladerend, riep, terwijl ik voor de zesde keer mijn koffiekopje onder de machine zette ‘nee hoor, dit heb ik niet.

Ik ben een optimist. Ooit liet ik mijn horoscoop natrekken. Zo heel uitgebreid, met tekeningen en al. Het belangrijkste wat ik me daarvan herinner, is dat mijn zon in Saturnus staat. ‘Oh’, zei ze, ‘das ook wat. Je bent een Leeuw (het teken van aanpakken, recht zo die gaat, kom op jongens, doorgaaaaan), alleen jouw leeuw staat in Saturnus.'( De planeet van schaduw, tegenslag en geduld.) ‘Nee’, zei ze, terwijl ze hoofdschuddend naar haar blaadje staarde. ‘Jij krijgt niets voor niets in het leven. Oh! Maar je zoveelste huis staat in Neptunus! Dat betekent dat je een ongebreidelde optimist ben. Je vindt altijd wel een strohalm om jezelf aan vast te grijpen. Och kind, je komt er heus wel.’

Top. : )

Ik wist overigens dat ze gelijk had. Maar ook al was ik op dat moment begin twintig, ik had de levenservaring van een veertiger. Dat krijg je he, met Saturnus in je leeuw. En nu ben ik 38 en heb ik de levenservaring van iemand van 38 die veel heeft meegemaakt. Maar: ik heb een mooi leven. Vind ik echt. Zelfs nu ik ziek ben vind ik dat nog steeds. Stilstaan laat mij zien wat ik heb, wat ik niet meer wil en waar ik méér van wil. Het leven is dus prachtig mooi, maar met name de afgelopen tien jaar heb ik, naast een hele leuke, avontuurlijke en toffe tijd, flink wat stress, verdriet, tegenslagen en teleurstellingen moeten verwerken. Misschien wel bovengemiddeld veel. De afgelopen 4 jaar zat er geen pauze tussen de grote en kleine stressvolle, verdrietige of angstige gebeurtenissen die ik meemaakte. Even bijkomen zat er niet echt in.  Mijn moeder zag dat, en duwde mij steeds dat boek in de handen. Maar ik dronk nog een kop koffie, goot me s’avonds vol met wijn en (dat moet gezegd) worden, mediteerde elke dag (een uur!) En zo ruimde ik op. Mijn kop, mijn hart, al wat nodig was. Dacht ik. Maar mijn bijnieren (en mijn moeder) dachten daar toch echt anders over.

Toen ik de diagnose PoTs kreeg, wist ze meteen dat de oorzaak in mijn bijnieren zat. Ook ik vond steeds meer artikelen en aanwijzingen dat er een relatie moest zijn tussen PoTS en uitgeputte bijnieren. Er waren zoveel raakvlakken en overlappende symptomen. Ik las over artsen die vertelden dat een bijnieruitputting (fase 4 en 5) tot ME, MS, PoTs en kanker kan leiden. De oorzaken van PoTs (een ernstig trauma, meerdere trauma’s achter elkaar, of een zwangerschap) wijzen ook pontificaal naar je bijnieren. En toch bleef ik twijfelen…Een paar dingen klopte niet: ik wist zeker dat ik geen burn-out had. (een logisch gevolg van een ernstige bijnieruitputting) Ook al voelde ik al een paar jaar diep van binnen, wanneer ik even stil zat, een bijna eeuwenoude vermoeidheid, ergens vond ik eigenlijk toch altijd energie om door te gaan. Nieuwe dingen op te pakken, leuke dingen te doen. En: bij een bijnieruitputting hou je vet vast. meestal op je buik en in je nek. Ik hield geen vet vast. Sterker nog, ik at hele periodes yoghurt met slagroom omdat ik bijna door de brievenbus paste.

We hadden allebei gelijk. Mijn moeder en ik.

Ik heb geen burn-out. Mijn bijnier functioneert slecht, maar niet in zijn geheel. Een deel van mijn bijnier functioneert slecht. Mijn probleem zit ‘m veel meer in de zogenaamde stress-as. De stress-as ook wel bekend als de Hypothalamus-Hypofyse-Bijnier-as.  Deze stress-as verklaart volgens mijn Belgische arts mijn PoTS.

Maar nu eerst de bijnieren : )

De bijnieren

De bijnieren zijn ongelofelijk belangrijk voor je gezondheid. Je hebt er twee en ze spelen een erg belangrijke rol in het produceren van hormonen die je nodig hebt, met name dan wanneer het leven iets spannender of verdrietiger is.  Ze zitten bovenop  je nieren, in het midden van je onderrug. Je hebt een bijnier voor elke nier.

bijnieren (bewerkt).jpg

Waarom bevinden je bijnieren zich bij je nieren? Dit komt omdat ze een sterke invloed hebben op je nierfunctie (en nog veel meer dingen) door de afscheiding van aldosteron.

Ze bestaan uit drie delen. De capsule (hun beschermlaag), de cortex en de medulla. De medulla is zeg maar ‘de pit’ van de de cortex. De cortex en de medulla hebben allebei verschillende functies.

De Cortex

Mijn cortex doet het niet zo goed. En speelt een grote rol in de grote PoTs Show. Zo reguleert de cortex de productie van Aldosteron. Aldosteron regelt je vocht en zout huishouding. En daar liters water drinken en bergen zout eten een belangrijk advies voor PoTspatienten is, kwam ik vanzelf op het spoor van aldosteron terecht. Uit een breed bloedonderzoek afgenomen in België, bleek inderdaad dat mijn aldosteron veel te laag was.

 

De cortex bestaat uit drie delen. De meest binnenste laag zorgt voor de productie van DHEA en andere geslachtshormonen. Dit gedeelte van de bijnier doet het bij mij nog. Vandaar dat ik geen burn-out heb, mijn DHEA waarde waren verrassend, erg goed. Het middelste gedeelte van de cortex controleert onze corticosteroïden waardes. Hier gaat het bij mij al wat minder. Mijn Cortisol waarde is te laag. Cortisol en de verwante bouwstenen zijn cruciaal belangrijke hormonen waar je zonder niet zou kunnen leven. Ze controleren je slaap / waak ritme, ze onderdrukken ontstekingen, helpen je om energie te verkrijgen uit voedsel en regelen je bloeddruk.

De laatste rol van de cortex is om mineralcorticoïdes zoals aldosteron te produceren, die dus onze vocht en mineraal uitscheiding regelt. Vandaar dus dat je wanneer je liters water met Elektrolyten drinkt (mineralen) je ook makkelijker (letterlijk) op de been blijft wanneer je PoTs hebt.

De medulla

‘De medulla maakt misschien maar slechts 20% uit van de bijnier, maar het is net zo belangrijk als de grotere cortex. Waar de cortex zich bezighoudt met het regelen van verschillende waardes in onze lichamen en ons lichaam efficiënt laat functioneren, heeft de medulla alles te maken met het beheersen van onze stressreactie’ 

Bron:bijnieruitputting.com

Uit mijn bloedonderzoek bleek dat het erg slecht gesteld was met mijn neurotransmitters, oftewel de stresshormonen. Daar waar de meeste mensen er van alles aan doen om meer dopamine aan te maken, maak ik 14x teveel dopamine aan. De medulla scheidt stresshormonen uit.  Deze stress hormonen roepen de primitieve stressreactie op die je helpt in leven te houden als je momenten van gevaar of een trauma ervaart. Wanneer de bijnieren lange tijd te veel van deze hormonen moeten produceren, raken ze uitgeput. Bijnieruitputting is daarom een alarmsignaal van je lichaam. Het zorgt ervoor dat je niet langer energie verbruikt die het lichaam niet heeft.

Nu beïnvloeden de hormonen van de bijnieren werkelijk al onze orgaansystemen…van spijsvertering, tot ademhalingsstelsel tot voortplantingsstelsel, je bewustzijn…Heb je last van fel licht en geluid? Een kind die 5 keer dezelfde vraag stelt drijft je tot wanhoop, plotseling fel licht is als een hamer op je hoofd? Word je duizelig wanneer je een druk station of schoolplein binnenstapt? Dan ben je overprikkeld. Grote kans dat dit door het niet meer voldoende werken van je bijnieren komt. De medulla speelt een belangrijke rol in de aansturing van je zenuwstelsel. Nu, daar ga je. Een verstoord zenuwstelsel is een belangrijk symptoom van PoTs. En van veel andere auto-immuunziekten.

Maar wat als die bijnieren het niet meer doen?

Ik zou er een boek over kunnen schrijven! : )

Herken je dit?

• Verminderd vermogen om stress op te vangen?

• Langere tijd nodig om te herstellen van ziekte, letsel of trauma?

• Licht in je hoofd wanneer je snel opstaat?

• Lichte depressiviteit?

• Minder plezier of geluk in het leven?

• Toename van premenstruele klachten?

• De symptomen worden erger wanneer maaltijden overgeslaan worden of niet van goede kwaliteit zijn?

• Minder focus, wazige gedachten?

• Minder goed geheugen?

• Verminderde tolerantie?

• Verminderde productiviteit?

• Je wordt niet echt wakker voor 10 uur? Na de middag voel je je alsof je slaappillen gebruikt hebt? En je komt pas echt tot leven na het avondeten?

Bron: James L. Wilson – Bijnieruitputting – Het stressyndroom van de 21ste eeuw.

Hier vind  je een interessant artikel over dit onderwerp dat mijn moeder een tijdje geleden voor een vakblad schreef. bijnieruitputting:Els van Dongen

Het boek van James Wilson is een pil, maar heel verhelderend geschreven en leest makkelijk. Ook een aanrader dus.

 

En nu?

Misschien herken jij jezelf of iemand die je lief vindt. Wat kun je dan doen? Erop vertrouwen dat het lichaam een wonder is en gebouwd is om gezond te zijn. Je kunt dus herstellen. Zodra jij je lichaam gaat helpen, gaat jouw lichaam jou helpen. Vervolgens zou je het boek kunnen kopen : )

Mijn advies voor nu? Meteen? Stop met koffie en alcohol drinken, drink liters water en probeer om 22u naar bed te gaan. Laat een speekseltest doen of uitgebreid bloedonderzoek bij onze zuiderburen en pas je voeding aan. Eet veel vette vis (zalm, makreel, haring), noten en eiwitten en gooi olijfolie over je eten wanneer maar kan. Bak in kokosolie, vermijd al het bewerkt voedsel, met name chips, patat en andere gefrituurd eten. Eet heel veel groente, minimaal 600 gram per dag. Slik visolie, vitamine C, D, E, en Zink en raadpleeg een specialist, iemand met verstand van de bijnieren. Die vind je helaas niet via je huisarts, maar wel in wereld van de orthomoleculaire artsen. Check wel echt even of hij/zij ervaring heeft met bijnieruitputting. Beweeg, maar niet te veel. Maak elke dag een wandeling. En haal adem…Dieper dan je gewend bent. Neem drie keer per dag een moment om tien keer heel diep in en uit je neus te ademen. Bizar hoe zo iets simpel een groot effect kan hebben. Maar om dat te weten moet je het even ervaren. : ) Adem ruimt op, adem maakt scherp en adem ontspant.  Adem herstelt. Daarmee help je je bijnieren enorm. Peace out, red de bijnier : )

images-1.jpeg

8 antwoorden
    • Renée Loveslife
      Renée Loveslife zegt:

      Hoi Mar, het PMC in Rotterdam is ook een plek waar goede artsen aan verbonden zijn. Verder heb je Richard de Leth. Er zijn gelukkig ook veel goede orthomoleculaire artsen en therapeuten in NL. Ik vond mijn eerste grote stappen naar herstel in Belgie maar Dirk Zouterwelle van de Cell Health Care groep is bijvoorbeeld ook heel goed.
      Grtjes,
      Renée

      Beantwoorden
  1. Emmie
    Emmie zegt:

    Beste Renée, ik herken de symptomen heel erg en wil graag een arts raadplegen, bij de zuiderburen, want daar woon ik zelf ook . Maar de link naar de praktijk van Dr Vanderschueren werkt niet, zou je me zijn/haar volledige naam kunnen geven? Ik vind meerdere Vanderschuerens op Google 🙂
    Bedankt!

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.