10 dingen die je helpen om je gezondheid te behouden (of terug te krijgen) voor dummies

Nou ja dummies…das ook niet erg aardig natuurlijk : )

Voor beginners dan! Of mensen die door de bomen het bos niet meer zien, niet weten waar ze moeten beginnen maar die heel graag gezond willen leven. Om gezond te blijven of juist te worden. Heb jij zin in energie en vitaliteit, en wil je graag je gezondheid behouden? Terugkrijgen? Schroom niet, print dit lijstje en plak het op je ijskast. Al kijk je er alleen maar naar. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Daarommmm.

Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. De chronische aandoeningen vliegen ons om de oren. We leven in een wereld waarin het wemelt van slechte en belastende omgevingsfactoren voor ons lichaam. Factoren waar onze genen niet tegen bestand zijn. Omdat elke verandering tegenwoordig een beetje snel gaat. Wat we eten, de hoeveelheid fijnstof die we inademen, straling op onze bolletjes, dat we niet meer zo vaak bewegen en veel te veel langdurige stress hebben. Terwijl onze genen zich per anderhalf miljoen jaar maar een half procent aanpassen. Het feit dat de laatste zeg, 70 jaar, de voedingsindustrie zo enorm veranderd is en ons eten dus ook, we veel minder bewegen en vaak onder langdurige grote druk staan brengt onze genen in de war en belast ons immuunsysteem. Wil je ze beiden een beetje helpen? Doe dan zo:

 

  1. Start je dag met een groot glas gekookt water. Als je het lekker vindt kun je ook een beetje gember en citroen toevoegen, voor de die hards: een theelepel kurkuma met een klein beetje zwarte peper maakt je start compleet! Je spijsvertering gaat direct aan het werk waardoor deze goed voorbereid is voor de rest van je dag.
  2. Stap daarna onder een koude douche! Haal eerst 30 keer diep adem door je neus. Zet de douche warm, was ff je haren, doe alles waarvoor je warmte nodig hebt haal dan nog eens 6 keer heel diep adem en hoppa draai de koude kraan aan. Begin met 1 minuut en bouw dit uit zodat je na een maand 5 minuten onder een koude douche kunt staan.
  3. Stop met eten van voorbewerkt eten en vermijd suiker. Eet alleen eten wat er uitziet als echt eten. En jouw oma ook als zodanig zou herkennen. Zorg dat je veel kleur op je bord hebt en drink 2 keer per dag 3 grote glazen water
  4. Vul je dieet aan. Slik vit D (druppels), (rijst)Proteine (bijvoorbeeld van Vitals) en visolie.
  5. Leer het oerdieet kennen. Begrijp waar je vandaan komt en weet wat je eet. Waarom leer je hier.
  6. Beweeg minimaal 3 keer in de week. Wandel dagelijks! Goed voor je kop én voor je kont.
  7. Zit niet de hele dag op die kont. Heb je een zittend beroep, kijk of je ook aan een stabureau kunt werken, pak de trap of zet de printer aan het einde van de gang. Haal twintig keer een glas water, mail je collega niet maar loop even naar hem/haar toe. Is nog gezellig ook. Meer weten?
  8. ONTSPAN. Lach, spreek af met je vrienden, laat je niet gek maken, speel met je kinderen, je huisdier of ga op bezoek bij familie. Wees lief voor elkaar, wees dankbaar, richt je op zijn in plaats van op hebben, adem een paar keer per dag drie keer achter elkaar echt diep door, en staar af en toe eens tien tot twintig minuten naar een boom, bloem of de binnenkant van je ogen. Met rechte rug ; )
  9. Vast één keer in de maand 16 uur. Na 20 u s’avonds eet je niet meer tot de volgende dag 12 uur. Eitje toch? Je lichaam krijgt de kans om te resetten en daardoor te verjongen.
  10. We hebben allemaal een andere slaapbehoefte, pak daarom de slaap die je nodig hebt. Ons bioritme is afgesteld op het licht van de zon ga daarom verstandig om met licht, (afkomstig van je tablet, iPhone of T.V voordat je gaat slapen) en ga af en toe met de kippen op stok.

 

 

images

 

2 antwoorden
    • Renée Loveslife
      Renée Loveslife zegt:

      Hi Els, sorry voor mijn late reactie! (ik heb helaas een auto ongeluk gehad en ben al een tijd van de kaart vanwege een whiplash.) Ik ben goed geslaagd bij steunkousen.nl maar je kunt kiezen uit verschillende maten. Ik draag ze al lang niet meer dus ik weet ook niet meer precies hoe of wat. Maar even zoeken en dan vind je het wel : ) Grtjes!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.